3 september 2018
Wanneer de winter aanbreekt beseffen veel mensen dat winterbanden belangrijk zijn voor hun eigen veiligheid en die van de medeweggebruikers.
De winterband heeft een heel andere rubbersamenstelling dan een zomerband. Hierdoor biedt deze meer grip bij temperaturen lager dan zeven graden celsius. De weglegging en de remweg zijn veel beter.
Na afloop van de winter als de temperaturen uitstijgen boven de 7 graden celsius veranderen de omstandigheden volledig. De winterband heeft dan juist minder grip dan een zomerband en ook de remweg wordt aanzienlijk langer. Dit heeft niet alleen te maken met de samenstelling van het rubber maar ook met het profiel van de winterband. Ter vergelijking: De remweg van een auto op zomerbanden bedraagt onder deze omstandigheden bij droog wegdek en een snelheid van 50 kilometer per uur ongeveer 12 meter. Bij winterbanden kan de remweg oplopen tot 15 meter.
Deze zomer is er sprake van extreem hoge temperaturen in België. Niettemin ziet u nog veel automobilisten doorrijden op winterbanden. Des te hoger de temperaturen, des te slechter zal de wegligging en het stuurgedrag van de auto worden. Het ‘oprijden’ van de winterbanden is dus een foute keuze. En als er dan ook nog een regenbui plaatsvindt dan kan de winterband het verschil betekenen tussen het ontwijken van de medeweggebruiker en een ongeluk. Winterbanden slijten bij te hoge temperaturen ook veel harder dan zomerbanden.
Het is goed om te weten dat een winterband een minimale profieldiepte mag hebben van 1,6 mm. Maar dit is wel het absolute wettelijk minimum. Heeft u twijfels bij de toestand van uw winterbanden of zomerbanden? Komt u dan langs in onze garage voor een gratis meting van de profieldiepte en advies over de kwaliteit van de banden. Wij kunnen u dan behoeden voor schade of erger.